Filmrecensies – Week 40 (korte recensies)
8 oktober 2015
0

Hoitjes! Een nieuwe rubriek …

Zoals jullie wellicht weten ben ik vrijwel iedere week te vinden in mijn huis ehm bij de bioscoop Foroxity in Roermond. Wekelijks nieuwe films uitchecken en thuis oude films nog eens herbeleven. Maar ook zoeken naar prestigieuze films, arthouse of indië films is mij niet vreemd. Ik kijk tientallen films per maand en vaak zou ik in het kort willen vertellen over wat ik van een film vind. Dit doe ik dan ook via Twitter, maar ja.. 140 teken + het feit dat je mensen niet lastig wilt vallen met jouw hobby. Over lang niet alle films valt een A4’tje vol te praten, of genoeg over de vertellen zonder het verhaal te spoilen, maar je wilt toch kort behandelen waarom deze film nou zó tof is, of waarom je deze film absoluut moet mijden. Wat ga ik doen? Nou, korte recensies schrijven van films die ik per week kijk. Het zou goed kunnen dat er weken lang geen reviews verschijnen, en dan weer een shitload. Leest iemand mijn recensies? Nee. Maakt mij dat wat uit? (stiekem) Nee.

Maar soit. Tijd om af te trappen met de films van week 40.

113426.300
Ik beoordeel deze film met een 8,5 / 10. (Gemiddelde rating: 8,4 met 54.904 stemmen)

The Martian – Ridley Scott – 2015
met Matt Damon, Jessica Chastain en Kate Mara
bekeken op: 1 oktober 2015

Synopsis:
Zes dagen geleden werd astronaut Mark Watney één van de eerste mensen die een voet op Mars zette. Nu is hij er zeker van dat hij de eerste zal zijn die er zal sterven. Na een zandstorm blijft hij alleen achter. Zijn team waant hem dood en Mark kan geen contact opnemen met aarde om te laten weten dat hij nog leeft. En zelfs al zou hij daarin slagen, tegen de tijd dat een reddingsploeg hem bereikt zouden zijn levensvoorraden reeds lang zijn uitgeput. Maar de kans dat hij door honger zal omkomen is klein: de beschadigde machine, de genadeloze omgeving of een simpele menselijke fout zullen hem meer dan waarschijnlijk eerder fataal worden. Maar Mark geeft niet zomaar op. Met de hulp van zijn inventiviteit, zijn vaardigheden als ingenieur en zijn niet aflatende weigering om op te geven vat hij de ene hindernis na de andere aan.

Mijn mening:
Wat kan ik hierover zeggen? Tja. Zal ik maar eens beginnen met het feit dat de afgelopen 5 jaren bijzonder goed waren voor de space-film. Gravity was tof. Interstellar was een beleving en The Martian mag zich zo in dat rijtje voegen. De hoofdrol wordt vertolkt door Matt Demon, en deze zet een prima acteerprestatie neer, zoals we wel van hem gewend zijn. De overige rollen zijn ook prima gecast en de rollen van deze personen voegen ook écht iets toe aan de film. Verder is de cinematografie bijzonder mooi en is deze film voor het eerst sinds lange tijd weer eens waard om in 3D te zien (deze film is dan ook opgenomen in 3D i.p.v. conversie). Zet er een leuk verhaal tegenover van iets meer dan 2 uur, en al snel weet je een vlot, spannend verhaal te creëren. Ga dit kijken (in de bioscoop!). Bekijk echter wel niet de trailer van tevoren.

90891.300
Ik beoordeel deze film met een 8,0 / 10. (Gemiddelde rating: 7,2 met 89.114 stemmen)

The Spectacular Now – James Ponsoldt – 2013
met Miles Teller, Shailene Woodley en Kyle Chandler
bekeken op: 4 oktober 2015

Synopsis:
De middelbare scholier Sutter Keely (Miles Teller) begint een relatie met de introverte Aimee Finicky (Shailene Woodley). Als hun relatie zich verder ontwikkelt beginnen de grenzen tussen goed en kwaad, vriendschap en liefde en helpen en beschadigen, al snel te vervagen.

Mijn mening:
Allereerst even een dingetje. Ja, ik weet dat dit een romantische film is. En ja ik weet dat de synopsis erg cliché klinkt. Maar niet iedere romantische komedie / drama is als een film die vertoond wordt op een woensdagavond op RTL5.  Maar fine. Het verhaal klinkt cliché, maar de uitwerking is sterk gedaan. Wederom worden hier 3 sterke rollen neergezet waaronder die van Miles Teller (waarvan ik door Project X geen fan van was, maar door Whiplash dan weer wel), Shailene Woodley (waarvan ik ook weer het beeld van Tris voor mij had), en Brie Larson (die dit jaar een Oscar nominatie gaat pakken voor de film ‘Room‘. Mark my words!) Het verhaal heeft een coming-of-age gevoel en dit doet de film goed. Realistische onderwerpen passeren de revue en de personages maken logische keuzes. Er is genoeg drama aanwezig, gemixt met een goede dosis humor. De film is weliswaar erg kort, maar het verhaal voelt toch afgerond. We krijgen naast de rode draad enkele kleine zijlijntjes die ervoor zorgen dat het geheel niet saai wordt. Zet er nog een leuke soundtrack achter en daar.. daar heb je de Spectacular Now. Goede acteerprestaties, een simpel maar goed en realistisch uitgewerkt verhaal en een heerlijke dosis humor en drama. Slinger die tv alvast maar aan!