‘2015 belde, ze willen hun pixels terug’
0

Het is zondagmiddag, mijn kookpunt is bereikt. Tijd om een stukje te gaan schrijven.
14:30, zondagmiddag. Zoals gewoonlijk is zondag de meest luie dag van de week. Lekker op de bank hangen, de televee aan en gewoonweg wat domme programma’s kijken, afgewisseld met kwaliteit. Althans, dat was de planning. Want ja, uiteraard is het nog steeds niet mogelijk om de content die je wilt zien legaal te verkrijgen zonder al te veel gedoe en zonder al te veel kosten.

Ik zal het even kort toelichten. Nadat ik mijn wekelijkse portie Nederlandse pulp televisie heb gehad (via het gebrekkige NLZiet), wil ik graag beginnen aan de Sopranos. Je weet wel, die (schijnbaar) briljante maffia serie over het leven van maffiabaas Tony Soprano en zijn familie. Nou, we beginnen voor aan. We starten Netflix op, zullen we daar ‘The Sopranos’ aantreffen? Nee, want HBO heeft er voor gekozen om zijn/haar series niet te verspreiden naar andere netwerken. Fine, we gaan naar HBO GO toe. Hé, waar is Tony Soprano?! Ook op HBO GO / HBO On Demand is: ‘The Sopranos’ niet te vinden, hun eigen geproduceerde serie, niet op hun eigen platform. Fantastisch!

Nou ja, goed. Mijn goede zin is al weer over, dus ik wil weer terug naar de Nederlandse pulp. Flikken Maastricht. Ik start NLZiet op en zie 8 afleveringen staan van het meest recente seizoen, maar aangezien ik al een tijdje niet meer gekeken heb wil ik graag teruggrijpen naar een ouder seizoen. Hoppa! Op naar de volgende dienst. Videoland.. Videoland heeft 7 (van de 9) seizoenen voor mij in aanbod. Maar ehm.. wat is dit nou weer?! €1,49 per aflevering! Moet ik nu 73 x €1,49 (€108,77) gaan betalen om afleveringen te huren, die maximaal 24 uur bekeken mogen worden, IN SD KWALITEIT?! Hallo, 2015 belt. Ze willen hun pixels terug..

Goed, het is ook mogelijk om bij Videoland een zogenaamd ‘Unlimited’ abonnement af te sluiten. Voor €10,- per maand toegang tot C-films en enkele redelijke Nederlandse series. Maar goed, even denken. Dan zouden we dus op:

– TV abonnement (€25,- per maand)
– HBO GO / On Demand (€15,50 per maand)
– Videoland Unlimited (€10,- per maand)
– Netflix (€9,99 per maand)
– NLZiet (€7,95 per maand)
– Pathé Thuis (€5,99 per film)

zitten. En kan ik dan alles zien wat ik wil? NEE!

Er zijn genoeg problemen met de huidige regelgeving betreft licenties en auteursrechten m.b.t. films en series.

1. Teveel platformen

Allereerst wil ik mijn content graag op 1 (of maximaal 2) platformen hebben. Ik wil niet moeten switchen tussen Netflix, Pathé Thuis en Videoland. Ik zie gewoon het liefst een platform, een platform dat fatsoenlijk werkt. Een platform dat films en series in de hoogste kwaliteit probeert aan te bieden, d.w.z. series die opgenomen zijn in HD ook daadwerkelijk in HD uploaden. Zo is Flikken Maastricht wel in 1080p te zien op Nederland 1, maar op Videoland is Flikken Maastricht te zien in SD-kwaliteit. Waarom?!

Ik wil betalen voor een platform dat beschikbaar is op je computer, je tablet, je telefoon, je smart-tv, je Chromecast, je Apple-TV, je Xbox of Playstation. Ga zo maar door. Simpelweg, 1 platform beschikbaar op meerdere apparaten.

Verder moet de dienst zijn/haar aanbod regelmatig bijwerken. Hierop ga ik zometeen verder bij kopje 2. Ook wil ik gewoon alle oude content kunnen zien. Ik wou vanmorgen ‘Eet Smakelijk’ kijken van LliNK, een programma wat enkele jaren geleden te zien was op Nederland 3. Inmiddels zijn de afleveringen nergens meer te vinden, niet op eigen dienst van de NPO. NLZiet, dus ook niet op NPO Plus, maar ook niet op Videoland of een dergelijke dienst. Zorg gewoon dat het aanbod er is, van vroeger en nu.

2 woorden, 9 letters. DUURT LANG

Hoe kan het zijn dat ‘New Girl’ een serie van FOX (die in Nederland ook een eigen televisiekanaal hebben) in Amerika al zijn 5e seizoen beleeft, en wij in Nederland pas tot en met seizoen 2 kunnen kijken (op Netflix). Het hele interwebs heeft inmiddels allang gespoilt wat er gaat gebeuren in seizoen 3 t/m 5, voordat ik zelf de mogelijkheid heb gehad om deze seizoenen te kijken. Waarom moet dit zo lang duren..

Top Gear, soort gelijk verhaal. Top Gear was iedere zondag om 21:00 te zien op de BBC2, gewoon hier, in Nederland. Prima, maar slim zoals ik ben, vergat ik het ooit op te nemen. En tja, het is natuurlijk niet mogelijk dit legaal terug te kijken. Netflix loopt enkele seizoenen achter en heeft slechts 36 afleveringen van de 182 opgenomen in haar bibliotheek. Veronica heeft in Nederland de rechten om Top Gear uit te zenden, maar tot op heden (10 mei 2015, 15:02) heeft Veronica nog steeds niet alle uitzendingen van seizoen 22 van Top Gear uitgezonden. En mocht ik het daar missen, dan moet ik nóg een jaar wachten totdat het nieuwe seizoen op Netflix staat.

Conclusie, we moeten soms jaren wachten voordat een nieuw seizoen van een bepaalde serie hier op de VOD-platformen verschijnen. Met films, idem dito, al moet ik wel zeggen dat Pathé Thuis een redelijk recent aanbod heeft, maar hier dient het volgende probleem zich weer aan:

3. De prijzen

Iedere maand krijg ik op een druilerige donderdag een mailtje van PayPal dat Spotify €9,99 heeft afgeschreven van mijn rekening. Prima, top! Geen enkel probleem mee. En waarom?
Spotify weet voor mij persoonlijk ongeveer 95% van de content die ik wil luisteren te dekken. Het aanbod is altijd actueel (meestal met maximaal 1 week vertraging), er zijn geweldige mobiele apps beschikbaar en het beste van al.. ik betaal een vast bedrag per maand om onbeperkt naar muziek te kunnen luisteren.

Bij filmdiensten zien we steeds vaker ‘all-you-can-watch’ abonnementen voorkomen. Netflix, Videoland en NLZiet. Dit is de manier waarop ik, en ik denk ook het overgrote deel van Nederland, hun films en series wil kijken. Maar.. voor recente films moet ik weer los betalen, bij een andere dienst. €5,99 om de film binnen 24u te bekijken vanaf aankoop.

Het liefst zie ik gewoon een vast platform waarvoor ik een vast bedrag per maand betaal. En mocht er een platform komen die vrijwel het hele aanbod dekt, dan ben ik best bereid hiervoor €50,- of meer per maand te betalen. Mits het voldoet aan de gestelde criteria uit kopje 1.
Het voelt wrang om los te betalen per film of per aflevering van een serie. Zeker omdat ik de film of serie dan maar eenmalig mag bekijken en dit dan binnen 24u moet gebeuren.

4. Maak het overzichtelijk

Maak een platform dat overzichtelijk is. Het moet mogelijk zijn om films en series te scheiden, een soort aparte afdeling. Maar de zoekfunctie moet overkoepelend zijn. Ook wil ik graag kunnen filteren op genre, maar ook diepgaand op genre. In plaats van de zoekterm ‘humor’, ‘zwarte humor’ bijvoorbeeld. Of in plaats van ‘horror’, ‘psychische horror’. Zet bij iedere film / serie een trailer neer zodat de klant weet wat ze kunnen verwachten. Maar het allerbelangrijkste. Maak een filter / sorteerfunctie op basis van de IMDb / Metacritic en RottenTomatoes rankings. Snel inzicht krijgen in content die goed gewaardeerd wordt door haar kijkers i.p.v. 100en slechte C-producties van Videoland en SBS door te moeten splitten.

En oh, maak dan ook een korte vragen lijst met:

– Wat wil je kijken? <zelf invullen>
– Hoeveel minuten tijd heb je? <zelf invullen>
– Wil je een film of een serie kijken? <zelf invullen>

Verder wil ik nog een kleine opmerking achter laten. Ik ben tegen illegaal downloaden, maar er is sinds vorig jaar ook een verbod op het maken / verspreiden van ondertiteling. Namen als ‘Tokke’ en ‘Suurtje’ zijn bijna ingebrand in je beeldscherm als je illegaal verkregen films bekijkt. Deze + nog vele andere personen deden gratis en voor niets prima ondertiteling maken voor films en series. Mochten ze doorgaan met het vertalen en verspreiden van ondertiteling, dan zou er een boete van €500, – per dag klaar staan. Ik snap dat een aanbod aan ondertitels de stap naar het kijken van een illegale film makkelijker maakt, maar deze mensen straffen is toch niet de oplossing. Ben gewoon reëel en bied deze mensen een baan aan voor een ondertitelingsbedrijf of dergelijke. Ze oefenen graag hun hobby uit, en ze hebben zo een rol in de maatschappij, de entertainment maatschappij.

Ik hoop dat we het komende jaar een grote verandering zien komen in het entertainment-landschap, maar ik ben er bang voor. Komende maand staat er een Apple event gepland. Directeur Tim Cook heeft al meermaals aangegeven in interviews dat hij het huidige systeem waarop mensen televisie kijken (lineair televisie kijken) ouderwets en achterhaald vind. Er gaan geruchten dat Apple bezig is met het maken van één groot platform met daarop vrijwel alle content van de content providers in Amerika (CBS, FOX, Time Warner etc.). Apple heeft in het verleden al vaak genoeg laten zien dat zij een trend kunnen starten en bedrijven op de goede weg kunnen helpen. Als Apple hetzelfde voor films / series weet te bereiken als wat ze met iTunes voor muziek bereikt hebben, dan zie ik de toekomst zonnig in. Het zal dan ook niet lang duren voordat deze nieuwe ‘wave’ richting Nederland en andere landen komt. Laten we hopen dat we 8 juni 2015 om 19:00 de toekomst van de televisie zien.

[UPDATE] Apple heeft helaas niets aangekondigd op het gebied van televisie 8 juni, jammer. We zullen nog even moeten wachten op een goede oplossing!