Recensie: Fast & Furious 7 (2014)
0

De Fast & Furious reeks staat bij veel mensen iedere release weer stipt in de agenda. De combinatie van de vaste cast, de grootste actie en de lage instapdrempel zorgt ervoor dat deze ongekend populair is bij het publiek. 14 jaar na het eerste deel zijn we inmiddels aan beland bij deel 7, het laatste deel waarin we acteur Paul Walker zullen zien. Paul kwam anderhalf jaar geleden om bij een auto-ongeluk, hij zat samen in de auto met een goede vriend van hem.

De makers hebben de film door kunnen zetten door het gebruik van CGI-effecten, wat veranderingen in het script en de broer van Walker. Een behoorlijke kluif voor regisseur James Wan (Saw, Insidious) en de rest van de crew. Is het team achter deze film erin geslaagd een goed eindproduct af te leveren ondanks deze tragische gebeurtenis?

Fast & Furious 7 speelt zich direct af na de gebeurtenissen uit Fast & Furious 6 en Fast & Furious: Tokyo Drift. Het laatst genoemde deel vormt zich qua verhaallijn tussen deel 6 en deel 7. We maken kennis met ‘Deckard Shaw’, de broer ‘Owen Shaw’, de vijand die we kennen uit Fast & Furious 6. De film opent in een ziekenhuis waarin we Owen zien beroerde toestand zien liggen. Owen’s grote broer is overduidelijk kwaad op de mensen die zijn broertje iets aangedaan hebben. Eerder zagen we hem al een personage uit Fast & Furious 6 vermoorden (naam personage wegens spoilers niet genoemd).

Al gauw genoeg zien we een scene waarbij we voor het huis van Dominic Toretto staan. We zien Brian en Mia samen met hun kleine kroost. Ondertussen is er een pakketje afgeleverd voor Dominic, een bom! Het duurt niet lang voordat Dominic en Brian doorhebben wat er aan de hand is. Op de begrafenis van het personage uit deel 6, wordt het plan van de hoofdrolspelers al heel snel duidelijk. De film heeft alle delen lang altijd al geleund op het feit dat het geen simpele vriendengroep is, maar daadwerkelijk een crew, of beter gezegd een familie.

We maken kennis met het personage Mr. Nobody (gespeeld door Kurt Russell, bekend van films als ‘Death Proof’ en ‘The Thing’). Dit personage, waarvan we nog geen duidelijk beeld kunnen opstellen, heeft een apparaat in handen genaamd ‘God’s Eye’, een hack systeem waarmee mensen snel getraceerd kunnen worden, waar dat dan ook mogen zijn.

Al snel volgen de actiescènes zich in rap tempo op. Voordat we het doorhebben zien we Jeeps en muscle-cars uit vliegtuigen vliegen, zien we een dure sportwagen door wolkenkrabbers pendelen en krijgen we ondertussen nog wat mooie vechtscènes voorgeschoteld. Fast & Furious 7 overtreft alle voorgaande delen op het gebied van ongeloofwaardige actie. De film leunt duidelijk op de cast van de film. Door de jaren heen hebben mensen een band opgebouwd met de personages en de karakters van de personages komen in dit deel goed aan bod en de rolverdeling is overduidelijk. We hebben de grappige Tej, de leider Dominic, de vrouw achter deze man Letty en badass Hobbs.

Regisseur James Wan is zich duidelijk bewust van het feit dat de film leunt op de combinatie van karakters en hun band en besteed hier ook voldoende tijd aan in de film. Dit maakt de film luchtig en goedlachs om te kijken. Humoristische quotes vliegen om de oren terwijl de achtergrond van de personages behouden wordt. De film is rap, heel rap. Voordat je het doorhebt heb je 137 minuten film erop zitten. In die 137 minuten zien we actie, actie, actie, veelal over de top. Maar helaas is er duidelijk minder werk besteed aan de dialogen. Ook valt de film in herhaling met voorgaande delen, hoewel dit niet per definitie hoeft te betekenen dat het erg is, je weet namelijk dondersgoed wat je van de film kunt verwachten en je krijgt het precies voorgeschoteld, echter niet meer dan dat.

Leuk is de humor tussen de personages, en de kleine referenties. Zo is Mr. Nobody fan van Belgisch bier, in het heetst van de strijd lukt het de regisseur om dergelijke referenties humoristisch in beeld te brengen, het houdt de film luchtig en niet zwaar. Verder is de CGI van deze film prima, het camerawerk is constant en de manier waarop de actie in beeld wordt gebracht is prima gedaan.

Echter kan ik deze film helaas minder te bekoren. De lak aan alle natuurwetten met onrealistische acties, de dialogen zonder al te veel diepgang en de spanningsboog die klein is maken deze film voor mij een stuk minder. De filmt dient overduidelijk als popcornvermaak, het is een prima film om met je vrienden in de bioscoop te kijken, en het is ook zeker een prima film als je van auto’s houdt, maar verwacht simpelweg geen diepgaande film. Maar goed, hier reken ik de film op af, maar ik vind het begrijpelijk dat iedereen hier een andere mening over heeft. Je weet wat een nieuw deel in deze reeks je gaat brengen, en je krijgt het. Niet meer, niet minder.

De film eindigt met een tribuut aan acteur Paul Walker, terwijl de prachtige soundtrack van Wiz Khalifa instart zien we een compilatie voorbij komen van Walker in actie in voorgaande delen. We zien de wegen splitsen tussen hem en de rest van de familie. Dit slotstuk is het mooiste gedeelte van de film, we zien een scene op het strand met de stand-in van Walker en diens vrouw in het verhaal. De emotie van de cast spat van het scherm, het is overduidelijk dat de laatste scenes van de film opgenomen zijn na het overlijden van Walker. We zien de emotie, en je voelt de emotie ook in de zaal van de bioscoop. Mensen die fan zijn van de Fast & Furious franchise zullen ongetwijfeld geraakt worden door het overlijden van hun familiegenoot wie hen al 14 jaar lang in het hart hebben gesloten.

Fast & Furious 7 is een prima actiefilm en is een prima eerbetoon naar Paul Walker toe. De film weet goed overeind te blijven ondanks het wegvallen van een crewmember en de combinatie van actie, humor en tempo maken deze film tot een top film voor de liefhebber. Echter ben ik minder enthousiast over dit deel. De film laat geen enkele natuurwet in stand en de dialogen voelen weinig zinnig aan. Verder is het jammer dat de film niet meer diepgang heeft en het verhaal verder uitweid (wat weten we bijvoorbeeld van Mr. Nobody?). Al met al een prima film voor de personen die weten wat hun te wachten staat en voor mensen die zin hebben in even 137 minuten hersenloos vermaak. Kwalitatief hersenloos vermaak, dat dan weer wel.

Titel:                    Furious 7
Jaar:                     2015
Regisseur:           James Wan