Recensie: The Hunger Games (2012)
0

Het verhaal gaat over een ritueel gevecht dat jaarlijks plaats vindt, The Hunger Games genaamd. In dit gevecht worden 24 jongeren uitgekozen uit 12 districten, ieder district wordt vertegenwoordigd door één jongen en één meisje. De armste mensen van een district hebben de meeste kans uitgeloot te worden. Ze kunnen levensbehoeften krijgen, met als voorwaarde dat ze meer kans krijgen uitgeloot te worden voor dit gevecht. The Hunger Games zijn ontstaan als een compensatie voor wat de armen mensen vroeger aangericht hebben tijdens een opstand tegen het regime.

Oscar-winnares Jennifer Lawrence (bekend van o.a. Silver Linings Playbook en Winter’s Bone) vertolkt de rol van Katniss Everdeen. Haar 12 jarige zusje Primrose wordt aangewezen om voor haar district uit te komen in het gevecht. Katniss biedt zich vrijwillig aan om haar plaats in te nemen. Ze moet het o.a. opnemen tegen Peeta, een jongen die ook uit haar district afkomstig is.

Tot dusver het verhaal in het kort.

The Hunger Games is een televisie-evenement waarbij de strijd tussen leven en dood live wordt uitgezonden. Allereerst moeten de kandidaten zich presenteren aan het publiek en de sponsors. Deze kunnen middelen bieden om in leven te blijven, denk hierbij aan water of medicijnen. Alles wordt er gedaan om het zo vermakelijk mogelijk te maken voor het publiek. Dodelijke bessen, in vlam vattende bossen en zelfs het bevechten van 12 jarige kinderen worden niet ontzien in deze film.

Het acteerwerk in deze film is geweldig, Jennifer Lawrence zet zoals altijd een fantastische rol neer. Niet voor niets dat zij 49 awards gewonnen heeft, 50 nominaties heeft mogen ontvangen en ook een oscar in haar kast heeft staan. Ook de rol van televisiepresentator Caesar Flickerman (gespeeld door Stanley Tucci) komt prima tot zijn recht. De verdere rolverdeling is prima, maar niet bijzonder.

Visueel is de film prima, locaties zijn mooi vormgegeven, maar soms wat te overduidelijk met de computer gemaakt, maar goed. Dit doet niet af aan de kwaliteit van de film.

De film eindigt uiteraard in een grote climax waarbij de sensatie voor de kijker centraal staat, de liefde die opgebloeid is tussen de 2 hoofdpersonen wordt tot het uiterste getest. Natuurlijk ga ik hier niet spoilen hoe het verhaal eindigt, maar het is goed om te zien dat de film zich niet te makkelijk van het einde afmaakt.

De ruim 2 uur durende film weet op geen enkel moment te vervelen. Het verhaal staat stevig en Jeniffer Lawrence bewijst wederom een ijzersterke actrice te zijn. Visueel is de film leuk, maar niet geweldig. Het vervolg ‘The Hunger Games 2: Catching Fire’ draait inmiddels in de bioscopen, en is het 2e deel uit de triologie.

Ik kan iedereen aanraden deze film te kijken. Een dikke 8 van de 10.

Zeau.

Titel:                    The Hunger Games