Recensie: The Hunger Games: Catching Fire (2013)
0

Een week geleden schreef ik een stuk tekst over hoe geweldig ik ‘The Hunger Games 1’ vond. Ondanks dat ik deze film wel wat laat heb gekeken, een fantastische film. En wat doe je als je een film leuk en goed vind? Juist dan ga je naar het vervolg kijken. So we did, zaterdagavond 20:15 in Foroxity Roermond. Het feit dat er een wachtrij stond voor de ingang van de zaal zegt al genoeg over de impact van deze film lijkt me. ‘The Hunger Games 2: Catching Fire’ wist binnen één weekend 161 miljoen dollar binnen te slepen. De op 3 na grootste filmopening ooit.

Maar goed.. deel 2 dus.

Het verhaal gaat (uiteraard) verder waar deel 1 ophoud. Katniss Everdeen (wederom gespeeld door meesteractrice Jennifer Lawrence) moet opnieuw deelnemen aan The Hunger Games. Alleen was vorig jaar maar kinderspel. Ook Peeta Mellark (gespeeld door Josh Hutcherson) is weer van de partij. Katniss kampt met traumatische-stressproblemen, Peeta met een gebroken hart. De schijnrelatie om het leven van beide te redden blijkt zich niet over hun privé leven te hebben gespaard. De 2 kandidaten van District 12 worden (wederom) uitgekozen om mee te doen aan de 75e jubileum editie van The Hunger Games.

Voor wie niet precies bekend is met het fenomeen ‘The Hunger Games’ (Hongerspelen) kan hier eens een kijkje nemen (link naar vorige recensie) Maar goed, waar was ik gebleven? Oh ja..

De regie is ditmaal in handen van Francis Lawrence (nee, geen familie van Jennifer Lawrence). De film is binnen anderhalf jaar geproduceerd, de regiewissel doet niets af aan de kwaliteit van de film. We beginnen ruim een uur met een voorbeschouwing. We zien Katniss struggelen met het leven. De verassende ontknoping van deel 1 [GEEN SPOILER] heeft nog al wat los gemaakt in Panem. Al meteen in deze beginscènes wordt de film weer goed hervat door meteen aan te geven dat er geen medeleven mogelijk is. [SPOILER] Zo is er een scene waarin Katniss haar spijt bekent tegenover de dood van Rue, een 12 jarig meisje dat tijdens de voorgaande Hunger Games stierf voor haar ogen. Uit respect doet een toeschouwer zijn vingers omhoog en fluit de bekende melodie die Rue en Katniss gebruikte om onopvallend te communiceren. De man die medeleven betoont wordt voor de ogen van Katniss en Peeta neergeschoten. No mercy, de toon van de film is meteen gezet.

Er is een nieuwe spelleider en dus komen er ook nieuwe regels. Ditmaal zijn de tegenstanders niet willekeurige deelnemers uit districten. Nee, ditmaal zijn de winnaars van voorgaande editites aan de beurt. Slim, gevorderd en niet bang. De locatie is veel dynamischer, zo zijn er dieren die moorden, giftige gassen, tsunami’s en veel meer. De film weet in het 2e deel (na +/- 60 minuten) je aandacht vast te houden door de keer op keer komende actie. Je ervaart de wreedheid waarin onschuldige mensen vermoord worden. Al dan niet met redenen.

Jennifer Lawrence bewijst wederom één van de beste actrices te zijn, haar personage is kwetsbaar, nuchter maar toch stoer. En dat wordt duidelijk vertolkt naar het beeld. Verdere personages zijn leuk, maar niet bijzonder om apart aandacht aan te besteden.

Op visueel gebied is de film een stuk verbeterd ten opzichte van deel 1. Zo is het schokkerige camerabeeld weggelaten, en is er veel meer aandacht besteed aan de locaties waarin scenes plaatsvinden. Zo is er een prachtige scene waarin Katniss en Peeta de arena binnen treden met een groep paarden voorop. Groots, massaal. Prachtig vormgegeven. Ook het huis waarin het feest voorafgaande aan de Hunger Games plaatsvindt, is werkelijk waar prachtig ontworpen.

En dan het einde, dit einde maakte zoveel indruk op ons (vriendengroep) dat we er allemaal even stil van waren. Het eerste wat ik hoorde nadat de bioscoop lampen weer aangingen was ‘Een van de beste eindes ooit gezien’. Ik wil niet spoilen wat er gebeurd, maar dit einde zal je nog wel even bij staan.

Conclusie: ‘The Hunger Games 2: Cathing Fire’ is groter, harder en dramatischer dan deel 1. De nieuwe opzet van het spel maakt de film weer interessant voor een nieuw deel. Nieuwe en oude personages geven een leuke twist aan het verhaal. Jennifer Lawrence speelt weer geweldig, en de climax waarin de film eindigt geeft je genoeg stof tot nadenken.

Titel:                    The Hunger Games: Catching Fire
Jaar:                     2013
Regisseur:           Francis Lawrence